Jak wprowadzić kontrole kręgu kosztów
W systemie enova365 istnieje możliwość zdefiniowania kontroli kręgu kosztów i tym samym weryfikowania na poziomie dekretów sum zapisów księgowych dla kont wchodzących w skład definicji kręgu.
Jak to zrobić:
Załóżmy, że jednostka prowadzi plan kont w układzie rodzajowym i funkcjonalnym z kontem rozliczenia 490-01. Przygotujemy definicję kręgu weryfikującą zgodność sum zapisów na kontach 4* -> 490-01 oraz 490-01 -> 5*
- Wejdź do opcji programu enova365: Narzędzia -> Opcje -> Księgowość -> Definicje kręgów. Wybierz Nowy (Definicja kręgu)
- Na formularzu definicji kręgu uzupełnij Symbol , Opis , Typ – odpowiada za typ dokumentów ewidencji dla których podczas dekretacji będzie działać kontrola kręgu, brak wyboru oznacza działanie dla wszystkich typów dokumentów.
- Następnie wybierając Nowy (Pozycja definicji kręgu) dodaj pozycje definicji kręgu dla strony Winien
oraz dla strony Ma - Zapisz Definicję kręgu klikając OK.
Tak zdefiniowane pozycje kręgu kosztów będą sprawdzały zgodność sum księgowań na konta zespołu 4 z sumą księgowań na konta 490-01. Postępując analogicznie dodaj kontrolę kręgu kosztów dla kont 490-01 i zespołu kont 5.
Podsumowanie
Zdefiniowane w powyższy sposób kręgi kosztów gwarantują, że sumy zapisów księgowych na konta układu 4 i 490-01 oraz układu 5 i 490-01 będą zgodne. W przypadku braku zgodności użytkownikowi w momencie zapisywania dekretu pojawi się odpowiedni komunikat.
Spróbujmy zapisać poniższy dekret
Pomimo, że dekret bilansuje się system enova365 nie pozwala na zapisanie go