Dlaczego podczas księgowania w programie enova365 pojawiają się błędy „Niedozwolone rozliczenie zapisów na różne konta” lub „Próba rozliczenia na dwa różne konta”?
System enova365 wymaga, aby w dekrecie każdy zapis na konto rozrachunkowe był powiązany z pewnym rozrachunkiem na księgowanym dokumencie. Takie działanie ma na celu zachowanie spójności między obrotami kont księgowych, a ewidencją środków pieniężnych. Konto rozrachunkowe jest w szczególności kontem rozliczeniowym, a zatem zapisy na tym koncie mogą być rozliczane. Specyfiką kont rozrachunkowych jest to, że to rozliczenie zapisów księgowych następuje automatycznie podczas rozliczania rozrachunków z nimi powiązanych.
Z jakiego powodu mogą pojawić się te błędy?
Możliwe są dwa scenariusze. Dowody księgowe np. faktura sprzedaży i wpłata na wyciągu bankowym najpierw zostały ze sobą rozliczone i w drugim kroku są księgowane. Przy próbie zaksięgowania tych dokumentów na dwa różne konta np. faktury na konto 201-Abc, a wypłaty na konto 202-Abc pojawi się komunikat Niedozwolone rozliczenie zapisów na różne konta. System próbuje w tym przypadku rozliczyć ze sobą zapisy księgowe, bo istnieje już rozliczenie na poziomie rozrachunków i wymusza, aby zapisy księgowe znajdowały się na tym samym koncie.
W drugim scenariuszu dowody księgowe np. faktura sprzedaży i wpłata na wyciągu bankowym najpierw zostały zaksięgowane na dwa różne konta np. 201-Abc i 202-Abc i w drugim kroku dopiero operator rozlicza rozrachunki tych dokumentów. Ponieważ maiło miejsce już księgowanie, więc zostały utworzone na zapisach księgowych wiązania z rozrachunkami. W momencie próby rozliczenia rozrachunków system próbuje rozliczyć ze sobą zapisy księgowe. Ponieważ zapisy są na dwóch różnych kontach 201 i 202 nie jest to możliwe i pojawia się komunikat Próba rozliczenia na dwa różne konta.
Podsumowanie
Analogiczne komunikaty mogą pojawić się np. w momencie księgowania faktury sprzedaży i faktury zakupu od tego samego kontrahenta, kiedy oba dokumenty są ze sobą kompensowane bezpośrednio – bez dodatkowego dokumentu kompensaty, a te dwa rodzaje faktur są księgowane na różnych kontach do rozliczeń z dostawcami i odbiorcami. Kiedy zachodzi konieczność takiego kompensowania rozrachunków należy zarejestrować odrębny dokument kompensaty.